• Advertisement

Generaal pardon... of niet?

Christen Unie, SGP of CDA? Bedrijf hier christelijke politiek!

Berichtdoor Nitpicker op 07 feb 2004 20:33

Wat vinden jullie van de plannen van Verdonk?

En van de brief van de ChristenUnie?

Mogen ze blijven? Of moeten ze terug?

Geef je onderbouwde mening!
Zolang ik alles ben, is God mij niets. Zodra ik minder word, is God mij meer. Waar ik te weinig ben, is God mij veel. Wanneer ik niets ben, is God mij alles...
Nitpicker
Moderator

Advertisement

Berichtdoor Crashit op 07 feb 2004 22:33

In principe ben ik het met een generaal pardon eens. Schrijnende gevallen mogen niet worden uitgezet, evenmin mogen ouders en kinderen van elkaar gescheiden worden. Dat is ethisch gewoon niet correct.

Ik vraag me ook af wat minister Verdonk van zijn eigen beleid zou vinden als hij in de schoenen van de asielzoekers zou staan.
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Driepinter op 08 feb 2004 01:18

Het is de schuld van onze overheid dat mensen zolang in onzekerheid blijven leven. Dat is natuurlijk heel slecht voor een mens. Ik ben het daarom eens met het generaal pardon voor mensen die hier al meer dan drie jaar bezig zijn om een status te krijgen.

Maar het lijkt me niet goed om alleen "schrijnende gevallen" te helpen, wie zijn wij om dat onderscheid te maken? Kindertjes zijn lief, maar waarom is dat schrijnender dan bv. een weeskind van 20 jaar die alles alleen moet dragen?

Misschien is het jammer om ook veel mensen die het niet echt nodig hebben te moeten onderhouden, maar het is onze eigen schuld dat ze hier al zolang zijn dat het "schrijnend" wordt, hadden we ze meteen maar de deur moeten wijzen!
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 09 feb 2004 01:34

Driepinter schreef:Misschien is het jammer om ook veel mensen die het niet echt nodig hebben te moeten onderhouden, maar het is onze eigen schuld dat ze hier al zolang zijn dat het "schrijnend" wordt, hadden we ze meteen maar de deur moeten wijzen!

Ik denk dat mensen die het niet echt nodig hebben en waar het in hun eigen land weer goed is, wel uitgezet kunnen worden - ook al wonen ze hier al drie jaar. In principe zouden ze met het geld dat ze hier eventueel verdient en de kennis die ze opgedaan hebben daar weer een nieuw bestaan kunnen opbouwen.
't Probleem is dat in veel gevallen de mensen nog niet veilig zijn in hun eigen land en desondanks toch terug gestuurd worden. Dat kan en mag gewoon niet gebeuren. Dat noem ik schrijnende gevallen.
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Nitpicker op 09 feb 2004 11:22

@Crashit: Dus... met andere woorden... een generaal pardon voor iedereen zie jij dus niet zitten. Want ook al woon je hier (bij wijze van spreken) 10 jaar, omdat het in het land van herkomst in de tussentijd veilig is geworden, moet je alsnog terug?! (kan ik het mee eens zijn).
btw. minister verdonk is een zij.

@Driepinter: is het echt de schuld van de overheid dat ze zolang onzekerheid hadden? zelf zijn ze vaak niet duidelijk en is er niet altijd veel duidelijk over het land van herkomst.

Verder... is het niet raar.. dat als er drommen mensen komen, dat iedereen roept dat ze niet welkom zijn? En een paar jaar later mogen ze ineens niet meer uitgezet worden omdat het zo zielig is? Terwijl hun moederland ze hard nodig heeft om weer een nieuwe toekomst op te bouwen?! Ik snap het soms niet meer... :?
Zolang ik alles ben, is God mij niets. Zodra ik minder word, is God mij meer. Waar ik te weinig ben, is God mij veel. Wanneer ik niets ben, is God mij alles...
Nitpicker
Moderator

Berichtdoor Driepinter op 10 feb 2004 21:58

@Nitpicker: ... is het niet raar.. dat als er drommen mensen komen, dat iedereen roept dat ze niet welkom zijn? En een paar jaar later mogen ze ineens niet meer uitgezet worden omdat het zo zielig is? Terwijl hun moederland ze hard nodig heeft om weer een nieuwe toekomst op te bouwen?! Ik snap het soms niet meer...

Ik vindt dat niet raar, als je mensen binnenlaat moet je ze ook normaal behandelen en ik vind het niet normaal om ze in onzekerheid te laten en na een lange tijd weer het land uit te schoppen. Als ze zelf niet mee willen werken hadden we ze toen meteen moeten terugschoppen. Daar kun je nu niet meer mee aankomen.

(Maar ik denk ook niet dat ik met mijn beperkte kennis van de problematiek het beter weet als de minister hoor, ik zou het ook moelijk vinden)
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 11 feb 2004 15:11

nitpicker schreef:@Crashit: Dus... met andere woorden... een generaal pardon voor iedereen zie jij dus niet zitten. Want ook al woon je hier (bij wijze van spreken) 10 jaar, omdat het in het land van herkomst in de tussentijd veilig is geworden, moet je alsnog terug?! (kan ik het mee eens zijn).

Ik zie idd een generaal pardon niet helemaal zitten. Maar wel voor de mensen die anders naar een onveilig land zouden worden teruggestuurd, of voor gezinnen die daardoor uit elkaar zouden worden getrokken. Maar in principe zouden de mensen die al een tijd (al is 10 jaar wel erg veel...) in Nederland wonen en waar het vaderland inmiddels weer veilig is geworden, ook weer terugkunnen. Met het geld dat ze hier verdient hebben kunnen ze gewoon een nieuw bestaan opbouwen in hun eigen land. Daar zijn ze harder nodig dan hier. We zouden eigenlijk het hele asielbeleid daarop moeten afstemmen. En de hulpverlening moet dan niet alleen in Nederland blijven, maar ook die mensen verder helpen met hun nieuwe bestaan op te bouwen. Nazorg geven dus. Dat zal vast en zeker een heleboel geld kosten, maar is een stuk humaner dan ze op het vliegtuig te zetten en niet meer om ze te bekommeren.

nitpicker schreef:btw. minister verdonk is een zij.

I know... :)

nitpicker schreef:Verder... is het niet raar.. dat als er drommen mensen komen, dat iedereen roept dat ze niet welkom zijn? En een paar jaar later mogen ze ineens niet meer uitgezet worden omdat het zo zielig is? Terwijl hun moederland ze hard nodig heeft om weer een nieuwe toekomst op te bouwen?! Ik snap het soms niet meer... :?

Het getuigd van het kortzichtige en individualistische denken van de mensen. Helaas is onze maatschappij daar tot in de vezels van doordrongen...
Crashit
Gebruiker

Keer terug naar Politiek