• Advertisement

Oorlog in Irak

Christen Unie, SGP of CDA? Bedrijf hier christelijke politiek!

Oorlog in Irak:

Jaaaa!
25
48%
Neeee!
27
51%

Totaal aantal stemmen : 52

Berichtdoor Crashit op 09 feb 2003 13:25

Wat vind je van de oorlog die Amerika aan het voorbereiden is tegen Irak? Ben je voor of ben je tegen? Welk standpunt zou Nederland moeten innemen? Vertel wat je er van vind!

mzzl.,

Crashit
Crashit
Gebruiker

Advertisement

Berichtdoor DoppyNL op 09 feb 2003 13:38

Ik ben tegen een oorlog waar dan ook, das nogal simpel.
Ik ben ook tegen een land wat biologische / nucleaire / massa-vernietigings wapens maakt en bereid is in te zetten.

Of het een oorlog moet worden of niet kan ik niet zeggen, aangezien ik daar te weinig informatie voor heb. Ik kan dus ook geen antwoord geven op deze Poll. Ik denk dat de nederlandse regering zelf een goed besluit over kan nemen. Dit natuurlijk aan de hand van de informatie die ze hebben.

Wel moet voorkomen worden dat een land (welk land dan ook) met dergelijke wapens ze ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Mogelijk is daarvoor een oorlog met dat land nodig.
DoppyNL
Beheerder

Berichtdoor Driepinter op 09 feb 2003 13:48

Volgens mij zijn er maar een paar mensen die precies weten wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt, ik heb weinig vertrouwen in de goede bedoelingen van Bush, volgens mij spelen er heel veel stiekeme redenen mee

bv.
-allemaal oude wapens op de plank bij de amerikanen die op moeten
-Bush kan mooi van alles wat in amerika fout gaat de schuld aan de oorlog geven
-persoonlijke wraakgevoelens mbt de eerdere oorlog van z'n pa
-olie

Verder hebben de amerikanen vroeger veel vuile spelletjes gespeeld met wapenleveranties. Ik geloof er niks van dat ook onze regering alle feiten kent, en denk dus niet dat wij achter de amerikanen moeten gaan staan.

Dus heb ik tegen gestemd. :?
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Johan op 11 feb 2003 20:11

ik heb wel voor gestemd alleen volmondig jaaa!, zoals het daar staat is wel wat zwart wit. Ik denk dat veel mensen binnen Nederland geen oorlog willen omdat ze bang zijn voor de gevolgen van Saddam's biologische wapens, maar volgens mij is dat je kop in het zand steken. Een dictator die mosterdgas op zijn eigen volk heeft gebruikt en die tijdens een opstand 450.000 mensen heeft laten verdwijnen moet volgens mij van zijn functie ontheven worden. Ik denk alleen wel dat de invulling van die oorlog misschien op een minder bloederige manier zou moeten als waar het nu op gaat lijken (een schok effect e.d. praat). Misschien toch proberen het eigen volk de kracht te geven om hun dictator af te zetten.
Ieder mens moet snel zijn om te horen, langzaam om te spreken, langszaam tot toorn
Johan
Gebruiker

Berichtdoor Alida op 12 feb 2003 21:45

Ik heb het gevoel dat Bush eigenlijk graag oorlog wil, ook om te laten zien dat Amerika een soort van grootmacht in de wereld is. Bush vindt echt wel een reden om die oorlog te beginnen, lijkt mij. Maar of 't een goede reden is.
Nederland moet maar goed nadenken of ze eraan meedoen, want het brengt best wel risico's met zich mee.

Alida
De zomer van 2005 wordt je aangeboden door... God
Evangelisatie & Recreatie
Alida
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 17 feb 2003 14:45

Ik weet niet of die risico's nou zo heel erg groot zijn. Zoals het er nu uit ziet is er grote verdeeldheid in Europa, en daardoor een grote tegenstelling met Amerika. Als Saddam het zo kan houden krijgt hij in ieder geval heel wat later op z'n broek van de Amerikanen. Europa is dus voorlopig nog veilig (tenzij die idioot toch Europa aanvalt wat er voor zal zorgen dat we twintig keer zo hard terugslaan, maar dat zal ie wel niet doen)

En dan wil ik nu de volgende vraag/stelling in het midden gooien:

Amerika mag (vanuit de bijbel gezien) niet aanvallen. Pas als je wordt aangevallen mag je oorlog voeren ter eigen verdediging.
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 03 maart 2003 17:59

blijkbaar is iedereen het hier mee eens, want er heeft al 2 weken niemand meer gereageerd hierop...
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor jojo op 16 maart 2003 23:46

Ik blijf dit een lastig onderwerp vinden. Als ik oorlog hoor denk ik meteen: nee!!
Zeker nu omdat er zoveel verdeeldheid is onder de landen. De ene is tegen de ander voor.
Maar aan de andere kant: Hoe lang is dit nou al gaande? Hoeveel tijd heeft de regering hier al wel niet aan besteed? Hadden ze die niet aan andere belangrijke zaken kunnen besteden?
Volgens mij gaat die oorlog toch wel komen en is het nu alleen maar uitstel van executie. Dus laat maar komen en laat het gauw afgelopen zijn.

Ik vind het lastig argumenten uit de Bijbel te halen. Ik denk (zonder te weten hoe of wat) dat de Bijbel tegen elke vorm van geweld is, dus zeker oorlog!
I do not understand the things I do. I do not do what I want to do, and I do the things I hate.
jojo
Gebruiker

Berichtdoor Nitpicker op 17 maart 2003 09:30

kBegin het de laatste tijd ook steeds meer te zien waarvoor wij in Openbaringen gewaarschuwd zijn.. verdeeldheid onder de volken en oorlogen...

we leven in de eindtijd...!
Zolang ik alles ben, is God mij niets. Zodra ik minder word, is God mij meer. Waar ik te weinig ben, is God mij veel. Wanneer ik niets ben, is God mij alles...
Nitpicker
Moderator

Berichtdoor Driepinter op 21 maart 2003 11:56

Ligt het nou aan mij of is het werkelijk een enorme schertsvertoning al die praat van Balkenende en Bos over die oorlog die allang begonnen is. Ik kan me er rot aan ergeren dat die kleuters zich nog steeds de hele tijd met die oorlog willen profileren. Net alsof het er ook maar IETS toe doet wat zij er van vinden. Laten ze zich nu maar gewoon met ons eigen landje bezig houden.
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor sarah op 21 maart 2003 21:43

jojo schreef:Ik blijf dit een lastig onderwerp vinden. Als ik oorlog hoor denk ik meteen: nee!!
Zeker nu omdat er zoveel verdeeldheid is onder de landen. De ene is tegen de ander voor.
Maar aan de andere kant: Hoe lang is dit nou al gaande? Hoeveel tijd heeft de regering hier al wel niet aan besteed? Hadden ze die niet aan andere belangrijke zaken kunnen besteden?
Volgens mij gaat die oorlog toch wel komen en is het nu alleen maar uitstel van executie. Dus laat maar komen en laat het gauw afgelopen zijn.

Ik vind het lastig argumenten uit de Bijbel te halen. Ik denk (zonder te weten hoe of wat) dat de Bijbel tegen elke vorm van geweld is, dus zeker oorlog!

ja. ik ben het ook voor het grootste gedeelte eens met doppie.

Het is heel moeilijk, ik durf hier ook weinig over te zeggen, je weet gewoon niet hoe het is om op de plek van Bush te zitten, en ook niet op de plek van Balkenende bv.

Daarom zijn de protestacties eigenlijk ook best wel stom, want wij als klein kikkerlandje, wat hebben wij nou tegen Amerika in te brengen? Waarom zouden wij opstandig zijn? Ik denk dat vertrouwen goed is. Er is zoveel informatie, en wij weten zoooo weinig..

Ik heb er ook totaal geen mening over, daar is het te moeilijk voor, het doet pijn om doden te zien vallen, maar het doet ook pijn dat sadam h. zegt dat ze God aanbidden en dat ze de duivel uit willen roeien.
Ze denken dat ze goed bezig zijn terwijl het puur om macht gaat...

Maar ik denk dat het goed is om veel te bidden en vertrouwen te hebben dat alles goed gaat komen. Wat er ook gebeurd!!!!!!!

liefs, sarah
sarah
Gebruiker

Berichtdoor Soldier For Him op 08 mei 2004 17:42

Ik ben 100% tegen de orlog in Irak omdat: A) het helemaal niet te doen is om de "dictatuur" te verdrijven want ruim 30% van de landen in de wereld is een dictatuur en daar wordt niks tegen gedaan. B) Omdat er al helemaal geen massa vernietingswapens liggen. De VN heeft elke vierkante cm. doorzocht en ze hebben niks gevonden. Met de VS net zo. De reden waarom Irak is bezet is: Olie.... Gewoon om economische redenen!
one you can't make me feel this way
two you won't make me run away
you can't understand my chemistry
so laugh if that makes me ordinary
Soldier For Him
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 08 mei 2004 21:14

Soldier For Him schreef:Ik ben 100% tegen de orlog in Irak omdat: A) het helemaal niet te doen is om de "dictatuur" te verdrijven want ruim 30% van de landen in de wereld is een dictatuur en daar wordt niks tegen gedaan. B) Omdat er al helemaal geen massa vernietingswapens liggen. De VN heeft elke vierkante cm. doorzocht en ze hebben niks gevonden. Met de VS net zo. De reden waarom Irak is bezet is: Olie.... Gewoon om economische redenen!

Mee eens. Maar desondanks worden er wel mensen van een dictator verlost... Probleem is natuurlijk wel dat de volgende dictator zich al gemeld heeft: Bush. Die martelingen i.d. Iraakse gevangenis zijn daar een goed voorbeeld van... :(
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Divinespark op 15 okt 2005 19:54

Gemengde gevoelens, ik had niet gedacht dat ze onafhankelijk van de VN zouden aanvallen, hield zo'n aanval wel voor mogelijk. Ik zelf heb geen bewijs gezien, ben het wel eens met de val van Saddam, dat is een kruising tussen een communist en een nazi even los van de Islam, maar als men modelstaten aan de wereld gaat opleggen dan verschilt het weinig van het Warschaupact destijds, en kan het einde wel eens zoek zijn. Er is als je naar het Oude Testament kijkt bijvoorbeeld, niks wat op democratie wijst, en al evenmin in de hiërarchie in de verhalen over de hemel. Jezus was nogal a-politiek en vind ik eerder het voorbeeld voor een innerlijke houding die politiek des te overbodiger zou maken als iedereen dit zou nastreven.
Divinespark
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 19 okt 2005 16:49

Bush ziet zichzelf als een wereldleider. Bush meent dat ie christen is, maar heeft dan Gods restricties, uitgesproken bij de Torenbouw van Babel, nooit gelezen of nooit begrepen.
Een volk is een volk en daarover heeft een ander volk niets te zeggen. Dus elk ingrijpen in andermans cultuur, is naar mijn idee uit den boze!
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Volgende

Keer terug naar Politiek