• Advertisement

Als christen stem je op een christelijke partij!!

Christen Unie, SGP of CDA? Bedrijf hier christelijke politiek!

Berichtdoor Crashit op 13 mei 2003 00:06

[off-topic]Wat is The Matrix toch een gave film!!!!!!!!!!!!!!![/off-topic]

Maar goed, daar hadden we het niet over...

Astarte schreef:Maar een andere partij kan toch ook (al dan niet per toeval) dezelfde standpunten hebben die ook met de Bijbel gefundeerd zijn of kunnen worden?
of gaat het om het vertrouwen? Dat een partij zo de standpunten kan veranderen (zoals de LPF over de JSF en de PvdA over Irak) terwijl de Christelijke partijen dit niet snel zullen doen?

Ik denk niet dat zo'n partij bestaat. Maar zelfs als zo'n partij er zou zijn, dan nog zou ik op een christelijke partij stemmen. Gewoon omdat deze partij betrouwbaar is en naast de standpunten die ze hebben ook de bijbel legt. Van een ander partij zou je dit niet kunnen verwachten.

Astarte schreef:Even een stukje geschiedenis:
Is zoiets niet gebeurd met een aantal (klein) Christelijke partijen, die rond de oorlog/ontzuilingperiode samen gingen tot het CDA?

Klopt! GPV/RPF zijn samen gegaan. Ik geloof dat er nog 1 was, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Aan die fusering heeft mijn vader nog meegedaan...

Astarte schreef:Ik begrijp dat je het zonde vind, maar waarom passen ze zich niet aan elkaar aan? Ik denk niet dat de CU-vrouwen in willen schikken op de SGP-vrouwen-manier, maar er moet toch wel ergens een gulden middenweg zijn?

't Schijnt dat ongeveer de helft van het aantal mensen dat op de SGP heeft gestemd het niet erg zou vinden als er een vrouw in die partij zou plaatsnemen...
Maar goed, de vraag is idd: waarom passen wij niet aan elkaar aan? En de enige reden die ik kan bedenken is dat het komt door die verdeeltheid en geen van beide partijen wil zich (denk ik) aanpassen aan de ander.

Astarte schreef:Vanwaar trouwens het vrouw-onvriendelijke standpunt van de SGP, waarom heeft de CU dit niet? Dan leze ze de Bijbel toch anders, of is het een ander soort kerk (als in Jehova's versus Rooms Katholiek)?

Dat heeft weer iets met de taakverdeling tussen man en vrouw te maken i.d. bijbel. De 1 vind de regeltjes die daarin staan (denk ik) belangrijker dan de ander. 't Fijne weet ik hier eerlijk gezegd ook niet van... :(

Astarte schreef:Door beslissingen (drugsbeleid? prostitutiebeleid?) die genomen zijn of door het idee van "wie niet voor ons is, is tegen ons".

Door de beslissingen. Ik hoop tenminste dat we ons niet verlagen tot het idee "wie niet voor ons is, is tegen ons"... 8O

Astarte schreef: Mijlpaal in de geschiedenis van cdb???
Maar wat zou ik niet willen zeggen?

hahaha!!
En wat je niet zou willen zeggen is het volgende:
Astarte schreef:Niet alleen omdat ik als niet-gelovige vind dat je anderen niet-gelovigen een bepaalde religie op moet dringen

Wat je hier dus zegt is dat je als niet-gelovige een bepaalde religie aan anderen moet opdringen...

Astarte schreef:Dat nu bijvoorbeeld CU 3 zetels heeft en de SGP 2, maar als ze zouden fuseren zouden ze "sterker" staan met 5 zetels?

Klopt! Met 5 zetels heb je ietwat meer mensen i.d. politiek en dus meer zeggenschap.

Astarte schreef:Bedoel je ook zoiets met CU en SGP? "We kunnen beter samen schreeuwen, dan dat de één 'HELP' en de ander 'SOS' roept?"

Juist!
Crashit
Gebruiker

Advertisement

Berichtdoor Angony op 07 aug 2003 20:26

Astarte > kun jij misschien een partij noemen die beter voor de standpunten van God uitkomt en duidelijker het zo wil doen als God dan de CU, SGP en voor de CDA liefhebbers onder ons de CDA? Daar ben ik namelijk wel heel erg nieuwsgierig na...

En over dat staat en kerk gescheiden houden. Ik kan je vertellen op 1 moment wordt staat en kerk samengevoegt.
Angony
Gebruiker

Berichtdoor Astarte op 07 aug 2003 21:45

Angony schreef:Astarte > kun jij misschien een partij noemen die beter voor de standpunten van God uitkomt en duidelijker het zo wil doen als God dan de CU, SGP en voor de CDA liefhebbers onder ons de CDA? Daar ben ik namelijk wel heel erg nieuwsgierig na...

Waarom zou ik een partij moeten noemen die beter voor die standpunten uitkomt? Ik heb niet beweerd dat er een partij is die dat beter doet.
Wel vind ik het opvallend dat er DRIE partijen zijn die ALLEMAAL claimen om volgende de Bijbel te willen regeren, maar die ALLEMAAL ANDERE standpunten hebben. Dat is net zoiets als al die soorten kerken (RK en protestantisme bijvoorbeeld) die hetzelfde boek, dezelfde bron voor hun redenaties gebruiken - maar het allemaal totaal anders uitleggen. Waarom zou de één meer gelijk hebben dan de ander en waarom zouden die partijen het beste met mensen voor hebben dan andere partijen?

Angony schreef:En over dat staat en kerk gescheiden houden. Ik kan je vertellen op 1 moment wordt staat en kerk samengevoegt.

Dat is niet te hopen, dan komen we in een totalitaire dictatuur te leven waarin geen vrijheid heerst maar alleen maar de tucht van een aantal figuren die hun eigen religie en regels aan anderen op willen dringen. Het boek 1984 van George Orwell ken je denk ik wel... :|
Astarte
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 08 aug 2003 00:40

Astarte schreef:Wel vind ik het opvallend dat er DRIE partijen zijn die ALLEMAAL claimen om volgende de Bijbel te willen regeren, maar die ALLEMAAL ANDERE standpunten hebben.

Omdat er ook verschillende visies zijn aangaande het regeren vanuit de bijbel. Overigens werken SGP en CU inmiddels nauw met elkaar samen. Verder is het je misschien ook bekend dat de CU voortgekomen is uit verschillende partijen (met name GPV en RPF, weet ff niet zo gauw of er nog meer waren). Dit is al een hele verbetering ten opzichte van daarvoor. Misschien dat er ooit nog een andere fusie zal plaatsvinden en wel tussen CU en SGP.
Het CDA laat ik buiten beschouwing, want dat vind ik geen christelijke partij. (En gezien sommige van hun standpunten is dat ook zo...)

Astarte schreef:Dat is niet te hopen, dan komen we in een totalitaire dictatuur te leven waarin geen vrijheid heerst maar alleen maar de tucht van een aantal figuren die hun eigen religie en regels aan anderen op willen dringen. Het boek 1984 van George Orwell ken je denk ik wel...

Ik denk dat Angony ergens anders op doelde...

God regeert. Van nu tot in alle eeuwigheid. Halleluja!
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Angony op 08 aug 2003 09:14

Inderdaad Crashit. Ik doelde op iets anders. Ik doelde op hetgeen waar wij naar onderweg zijn en voor gemaakt zijn! De hemel!

En over die verschillende visies. Laten we er steeds bij stil blijven staan dat de duivel hier nog werkt. En die probeert onenigheid te zaaien onder de christenen. Vanuit zijn oogpunt bekeken heel slim. De christenen zijn verdeeld, en het maakt een slechte indruk op niet-christenen. Dus het is erorm triest dat er meerdere christelijke partijen zijn, net zoals er meerdere kerken zijn.
Angony
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 28 feb 2005 18:45

Christelijke politiek kan sowieso niet rechts (lees: kapitalistisch) zijn. (vgl. Handelingen 4 : 32-35)
Christelijke politiek kan naar mijn idee geen waarden en normen aan een totale gemeenschap opleggen. (evangeliseren begint niet met waarden en normen, maar met de verkondiging van het evangelie van vergeving door Jezus' bloed)
Christelijke politiek bestaat gewoonweg niet, want God regeert in zijn Gemeente, die niet tot doel heeft om in Zijn naam politiek te bedrijven, maar om ervoor te zorgen dat zijn Gemeente groeit.
Christelijke politiek uit zich in macht, daar waar de Gemeente zich uit in de kracht van Heilige Geest.
Christelijke politiek is dus simpelweg een doelafdwaling.

Lieve mensen, kijk eens naar de aversie die de islam bij mensen oproept vanwege het opdringen van haar waarden, normen, geloof en cultuur. Kweekt zij daarmee goodwill en interesse bij het volk? Ik dacht het toch niet. Dus ook indien christelijke politiek haar waarden, normen, geloof en cultuur opdringt aan het Nederlandse volk, brengt dit niet veel goeds teweeg en geeft zij het Evangelie van vergeving van zonden door Jezus' bloed een slechte naam. :cry:
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Berichtdoor garfield op 26 maart 2005 20:23

Ja en neen .

Ten eerste is er hier in België geen Christelijke partij die naam waardig. ( de Cd&v is totaal niet Christelijk).
In Vlaanderen is er dan ook niet echt een eenheid van Christenen sommigen zullen idd. Cd&v stemmen, de meer conservatieven stemmen Vlaams Belang dit omwille van het strakke anti-abortus en anti-euthanasie standpunt van die partij . Maar ook in de andere partijen zitten Christenen zo is een priester Senator ( 1ste kamer in Ned.) van de Sp.a .
Zelf laat ik mijn politieke keuze niet enkel leiden door mijn geloof , ik stem op een partij die het nauwt aanleunt bij mijn standpunten .
"Let every nation know, whether it wishes us well or ill, that we shall pay any price, bear any burden, meet any hardship, support any friend, oppose any foe, to assure the survival and success of liberty."
garfield
Gebruiker

Berichtdoor blaatschaapje op 26 jun 2005 07:52

als christen hoef je toch niet op een christelijke partij te stemmen. JP zei het laatst zelf: "We regeren niet van god uit maar van ons zelf, binnen de partij houden wij wel het geloof in stand".

Je moet daarom ook vanuit de standpunten stemmen en niet vanuit het geloof van die partij. Het is in nederland immers verboden om de kerk te laten overheersen in de politiek
blaatschaapje
Gebruiker

Berichtdoor Marnix op 28 jun 2005 11:10

Ik denk dat het inderdaad goed is om kerk en politiek gescheiden te houden. Ik vind het goed dat er christelijke partijen zijn en daar stem ik ook op... het is goed dat die staan voor christelijke normen en waarden. Dat is alleen heel iets anders dan wat Alex bijvoorbeeld hier aangeeft:

Christelijke politiek kan sowieso niet rechts (lees: kapitalistisch) zijn. (vgl. Handelingen 4 : 32-35)
Christelijke politiek kan naar mijn idee geen waarden en normen aan een totale gemeenschap opleggen. (evangeliseren begint niet met waarden en normen, maar met de verkondiging van het evangelie van vergeving door Jezus' bloed)
Christelijke politiek bestaat gewoonweg niet, want God regeert in zijn Gemeente, die niet tot doel heeft om in Zijn naam politiek te bedrijven, maar om ervoor te zorgen dat zijn Gemeente groeit.
Christelijke politiek uit zich in macht, daar waar de Gemeente zich uit in de kracht van Heilige Geest.
Christelijke politiek is dus simpelweg een doelafdwaling.

Lieve mensen, kijk eens naar de aversie die de islam bij mensen oproept vanwege het opdringen van haar waarden, normen, geloof en cultuur. Kweekt zij daarmee goodwill en interesse bij het volk? Ik dacht het toch niet. Dus ook indien christelijke politiek haar waarden, normen, geloof en cultuur opdringt aan het Nederlandse volk, brengt dit niet veel goeds teweeg en geeft zij het Evangelie van vergeving van zonden door Jezus' bloed een slechte naam.

Bestaat christelijke politiek niet? Misschien niet zoals jij het beschrijft maar dat is ook niet relevant. Christelijke politiek is gewoon politiek bedrijven... waarbij je partij zich laat leiden door christelijke normen en waarden. Dat is wat anders dan geloof en politiek op 1 hoop gooien. Dat is ook iets heel anders dan evangelisatie, waar je naar verwijst.Wel kan je wat uitstralen door politiek heen maar politiek en evangelisatie op 1 hoop gooien. Daar zit dan wel wat van Gods opdracht in: Namelijk om zoutend zout en lichtend licht te zijn, om als christen in de wereld, in de orde van de dag, of het nu op je school, werk, sportvereniging, door je hobbies heen, in de kroeg, hoe dan ook... iets van Hem door te geven en uit te stralen. Dat kan ook door politiek heen. Je stellige bewering dat christenen niet in de politiek actief moeten zijn of dat die 2 dingen in ieder geval totaal niet samengaan is een standpunt wat ik niet in de bijbel terug vind en waar ik dus ook niet achter sta. Juist als christelijke politiek zich niet richt op macht maar op het op de naaste gericht zijn (en als de Geest in mensen woont die op politiek vlak actief zijn kan dat zeker) kan God ook dat gebruiken voor Zijn koninkrijk.
Marnix
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 28 jun 2005 16:07

Marnix schreef:Juist als christelijke politiek zich niet richt op macht maar op het op de naaste gericht zijn (en als de Geest in mensen woont die op politiek vlak actief zijn kan dat zeker) kan God ook dat gebruiken voor Zijn koninkrijk.

Dat ben ik met je eens! Ik zie dat alleen niet terug, eerder de macht om voor een heel volk te bepalen wat goed en slecht is. Ook nog eens uitgaande van antibijbelse standpunten als kapitalisme, terwijl zorg en liefde voor de mens en gelijkheid de drijfveer zouden moeten zijn als ik de Bijbel goed lees. ;)

Dus wat zich nu christelijke politiek noemt in Nederland, staat voor mij aan de andere kant daarvan.
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Berichtdoor Marnix op 28 jun 2005 16:22

Voor mij niet.... Ik vind dat de Christenunie bijvoorbeeld de door mij opgenoemde voorwaarden best voldoet. Ze willen christelijke normen en waarden uitstralen en overdragen.... wat is daar mis mee? Ik denk dat die normen en waarden goed voor de nederlandse bevolking zouden zijn. Waarom zou je dat als politieke partij dan niet nastreven?
Marnix
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 28 jun 2005 16:58

Noem jij dan eens een aantal specifieke christelijke waarden en normen op die kenmerkend zijn voor de CU, dan zal ik je van repliek dienen.
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Berichtdoor DoppyNL op 28 jun 2005 17:41

Christelijke politiek kan naar mijn idee geen waarden en normen aan een totale gemeenschap opleggen.

Als politieke partij bepaalde normen en waarden hanteren wil nog niet zeggen dat je die aan de totale gemeenschap oplegt!
Elke partij heeft meningen over vele onderwerpen; een christelijke partij zal die mening mede bepalen aan de hand van de bijbel en de opdracht die God is gegeven heeft op deze aarde.

Alex, ik krijg het idee dat je van mening bent dat er helemaal geen christelijke politiek bedreven moet worden en dat we als christenen ons verre moeten houden van de politiek.
Als we dat zouden doen dan zouden we de opdracht van God om goed om te gaan met deze aarde en deze goed te verzorgen verwaarlozen.

In deze tijd is het zo geregeld dat afgevaardigden van het hele land beslissingen nemen die genomen moeten worden om ervoor te zorgen dat het geen zooitje wordt.
Als er geen overheid/regering zou zijn dan had het een grote zooi geweest.
Maakt niet uit hoe oneens je het kan zijn met het beleid van het/een land.

God heeft ons opdracht gegeven goed te zorgen voor deze aarde; dan moeten we toch ook ons best doen om ervoor te zorgen dat de overheid een goed beleid voert?

Daarbij zal voor een christen gelijkheid, liefde en zorg voor degene die het nodig hebben zeer belangrijk zijn.
Het is zeer belangrijk voor een christen om zich bezig te houden met het beheer van de aarde die door God is geschapen en dus ook met het beheer van een land dat op die aarde ligt en het beleid van dat land.
DoppyNL
Beheerder

Berichtdoor Marnix op 28 jun 2005 19:06

Heel veel punten, bijvoorbeeld wat betreft euthenasie, abortus en homohuwelijk zijn puur bijbels gebaseerd. Ik geloof dat Gods regels die Hij geeft goed zijn voor mensen.... en dat het daarom ook goed is als mensen op dat punt ook Gods wil zouden doen. Daar staat Christenunie wel voor.
Marnix
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 28 jun 2005 19:23

Daarmee laat je mensen dus geen keus, en dat bedoel ik ermee dat men voor een heel volk wil bepalen wat goed en slecht is. De waarden en de daaraan verbonden normen van de Christen Unie zijn waarschijnlijk heel anders dan die van - alle voorbeelden fictief - mijn islamitische buurman, anders dan die van de ouders van mijn door in onwetendheid te handelen zwanger geworden buurmeisje van 14, anders dan die van mijn zwaarzieke oude buurvrouw die dagelijks pijn lijdt en anders dan die van mijn homoseksuele overburen die zonder huwelijk niet dezelfde rechten hebben als mijn heteroseksuele overburen.
Dan kan een Christen Unie het hoog van de toren blazen met haar regels die zij aan de Bijbel denkt te ontlenen (waarvan ik de juistheid van de meesten echter betwijfel), maar het blijft opdringerij van ideeën aan een heel volk, die maar voor een deel van het volk gelden en de rest van het volk geef je daarmee geen keus.

Om op Doppy te antwoorden: ik ben niet tegen christenen die in de politiek zitten, maar wel met in achtneming van wat ik hierboven heb geschreven. Bij de Christen Unie vind ik dat dus niet terug.
AlexInTerneuzen
Gebruiker

VorigeVolgende

Keer terug naar Politiek