Maar goed, daar hadden we het niet over...
Astarte schreef:Maar een andere partij kan toch ook (al dan niet per toeval) dezelfde standpunten hebben die ook met de Bijbel gefundeerd zijn of kunnen worden?
of gaat het om het vertrouwen? Dat een partij zo de standpunten kan veranderen (zoals de LPF over de JSF en de PvdA over Irak) terwijl de Christelijke partijen dit niet snel zullen doen?
Ik denk niet dat zo'n partij bestaat. Maar zelfs als zo'n partij er zou zijn, dan nog zou ik op een christelijke partij stemmen. Gewoon omdat deze partij betrouwbaar is en naast de standpunten die ze hebben ook de bijbel legt. Van een ander partij zou je dit niet kunnen verwachten.
Astarte schreef:Even een stukje geschiedenis:
Is zoiets niet gebeurd met een aantal (klein) Christelijke partijen, die rond de oorlog/ontzuilingperiode samen gingen tot het CDA?
Klopt! GPV/RPF zijn samen gegaan. Ik geloof dat er nog 1 was, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Aan die fusering heeft mijn vader nog meegedaan...
Astarte schreef:Ik begrijp dat je het zonde vind, maar waarom passen ze zich niet aan elkaar aan? Ik denk niet dat de CU-vrouwen in willen schikken op de SGP-vrouwen-manier, maar er moet toch wel ergens een gulden middenweg zijn?
't Schijnt dat ongeveer de helft van het aantal mensen dat op de SGP heeft gestemd het niet erg zou vinden als er een vrouw in die partij zou plaatsnemen...
Maar goed, de vraag is idd: waarom passen wij niet aan elkaar aan? En de enige reden die ik kan bedenken is dat het komt door die verdeeltheid en geen van beide partijen wil zich (denk ik) aanpassen aan de ander.
Astarte schreef:Vanwaar trouwens het vrouw-onvriendelijke standpunt van de SGP, waarom heeft de CU dit niet? Dan leze ze de Bijbel toch anders, of is het een ander soort kerk (als in Jehova's versus Rooms Katholiek)?
Dat heeft weer iets met de taakverdeling tussen man en vrouw te maken i.d. bijbel. De 1 vind de regeltjes die daarin staan (denk ik) belangrijker dan de ander. 't Fijne weet ik hier eerlijk gezegd ook niet van...
Astarte schreef:Door beslissingen (drugsbeleid? prostitutiebeleid?) die genomen zijn of door het idee van "wie niet voor ons is, is tegen ons".
Door de beslissingen. Ik hoop tenminste dat we ons niet verlagen tot het idee "wie niet voor ons is, is tegen ons"... 8O
Astarte schreef: Mijlpaal in de geschiedenis van cdb???
Maar wat zou ik niet willen zeggen?
hahaha!!
En wat je niet zou willen zeggen is het volgende:
Astarte schreef:Niet alleen omdat ik als niet-gelovige vind dat je anderen niet-gelovigen een bepaalde religie op moet dringen
Wat je hier dus zegt is dat je als niet-gelovige een bepaalde religie aan anderen moet opdringen...
Astarte schreef:Dat nu bijvoorbeeld CU 3 zetels heeft en de SGP 2, maar als ze zouden fuseren zouden ze "sterker" staan met 5 zetels?
Klopt! Met 5 zetels heb je ietwat meer mensen i.d. politiek en dus meer zeggenschap.
Astarte schreef:Bedoel je ook zoiets met CU en SGP? "We kunnen beter samen schreeuwen, dan dat de één 'HELP' en de ander 'SOS' roept?"
Juist!