Astarte schreef:Ik niet, ik vind dat je op de partij moet stemmen waarvan de meeste punten overeenkomen met jouw standpunten (en dit kan een Christelijke partij zijn, maar ook een partij als SP, D'66 of VVD). Een niet-Christelijke partij kan ook goede punten hebben over abortus, euthenasie (dé politiek / religieuze struikelblokken), maar zo'n partij kan ook een standpunt hebben over economische, juridische, zorg- of onderwijs-zaken dat jij beter vind dat het standpunt van een Christelijke partij hierin.
Maar... Als christelijke partij stel je de bijbel voorop. Oftewel, alle besluiten die je neemt zijn gefundeerd op de bijbel. Het lijkt me dan ook logisch dat je als christen op een christelijke partij stemt, want als christen neem je dat wat in de bijbel staat als leidraad voor je leven.
Astarte schreef:Maar dan komt weer de discussie of de SGP of de CU (of het CDA) hierin het dichts bij God/Bijbel komt.
Ik ben er dan ook heel ongelukkig mee dat er 2 christelijke partijen zijn. Ik vind dat de SGP en de CU moeten fuseren of hoe je dat ook noemen wilt.
Astarte schreef:Maar waarom zijn er dan 2 Christelijke partijen als ze allebei Gods regels en wetten aandragen/vertegenwoordigen? Dan moet er toch iets zijn waarin ze dan verschillen...?
Dat doen ze ook. Bijvoorbeeld het vrouwenstandpunt van de SGP. De CU gaat daar niet in mee. SGP is een stuk conservatiever dan CU (en dat is doodzonde, want om als 2 onafhankelijke partijen overeind te blijven staan is vrijwel onmogelijk in deze tijd).
Astarte schreef:Ik heb nog nooit in een partijprogramma iets TEGEN Christenen gevonden (de AEL heeft nog steeds geen officieel partijprogramma uitgegeven), kun jij een aantal stukken van de desbetreffende partijen zelf aandragen om dit aan te tonen? Ik ben erg benieuwd!
't Gaat ook niet om de regeltjes in het partijprogramma. Als het in de straatje van de partij te pas komt worden die rustig overboord gegooid. Het gaat om de daden die de partijen doen. En als je dan naar Paars kijkt, tja, dan kom je tot de conclusie dat die toch wel degelijk TEGEN Christenen zijn.
Astarte schreef:Ik denk dat ze gescheiden moeten blijven. Niet alleen omdat ik als niet-gelovige vind dat je anderen niet-gelovigen een bepaalde religie op moet dringen (dit zou overigens weinig Christelijk zijn, toch?), maar ook omdat ik denk dat je dan evengoed moskee en staat moet samenvoegen en tempel en staat samen moet voegen. Dit laatste denk ik overigens niet alleen als niet-gelovige, maar ik heb dat argument ook al menigmaal uit de mond van een wel-gelovige (Christelijk en Moslim) gehoord. Daarnaast kreeg ik van enkele Moslims (!!) meteen de voorbeelden van Iran e.d. landen waar kerk/moskee en staat niet gescheiden zijn en waar mensen die niet geloven moeten doen alsof zij geloven (hypocriet) omdat zij anders worden opgepakt of vermoord (weinig Islamitisch en weinig Christelijk ook).
Daar ben ik het volledig mee eens! (Maar kijk nog wel even naar de 2e zin... volgens mij wil je dat niet zeggen

Astarte schreef:Bedoel je dan dat iedereen op de CU moet stemmen om dit dan de grootste (Chr.) partij te maken, of omdat deze in jouw ogen gewoon betere standpunten heeft dan de SGP (ook gezien de woorden "als je dat per se wilt SGP") ?
Laat ik het zo uitleggen: ik ben er helemaal niet blij mee dat er 2 christelijke partijen zijn. Ik vind dus dat er 1 partij moet overblijven, zodat we toch nog enige zeggenschap hebben in de politiek en niet helemaal ondergesneeuwd raken.
Wij, christenen, zijn veel te veel op onszelf gericht. Wij sluiten ons teveel op achter onze ideeën en vanachter die ideeën bevechten wij elkaar i.p.v. de buitenwereld. We hebben enorme muren om ons heen gebouwd die niemand kan doordringen en daarom laten wij de "buitenwereld" aan zijn lot over. En dat heeft zijn weerslag op de christelijke politiek. Daarom zijn er 2 partijen, i.p.v. 1. In plaats van eensgezind te zijn zijn we verdeeld. En daarom zijn onze partijen verdeeld. En alweer daarom zijn wij stukken minder sterk dan bijvoorbeeld D66.
Owja, en nu nog ff over die partijen in andere landen. Je noemde daarnet zelf al Iran als land waar weinig zeggenschap i.d. politiek is. We mogen van geluk spreken hier in de NL dat we wel die zeggenschap hebben. En daarom vind ik dat je op 1 christelijke partij moet stemmen. Want het zou zonde zijn dat dat verloren ging.