• Advertisement

Als christen stem je op een christelijke partij!!

Christen Unie, SGP of CDA? Bedrijf hier christelijke politiek!

Berichtdoor Angony op 19 jan 2003 21:31

Ik vind dat je als christen op een christelijke partij moet stemmen op grond van de volgende argumenten:

- Je bid steeds Uw wil geschiede, je wilt dus dat wat God wil gebeurt op deze aarde, in dit land. Breng dit tot uitting door een christelijke partij te stemmen die dit ook wil!
- Jij bent een christen en staat dus achter Gods regels en wetten. Een christelijke partij ook, dus kan het niet anders dan dat je achter hun staat!
- Andere partijen zijn vaak tegen minder rechten enzo voor christenen, en andere verkeerde regels tegen christenen. En dat willen we toch niet!!
- Als je ziet hoe moeilijk christenen het hebben in b.v. China onder 1 anti-christenenpartij. Dan zijn we hier toch er asociaal als we hier op een niet christelijke partij gaan stemmen!

Laat horen wat je ervan vind!!
Angony
Gebruiker

Advertisement

Berichtdoor Juul op 20 jan 2003 20:45

ben t aan de éne kant helemaal met je eens, maar aan de andere kant is het ook erg belangrijk om te kijken wat er nog meer op de agenda van de diverse andere partijen genoemd wordt.
Juul
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 20 jan 2003 23:30

Meteen een leuke vraag hierbij:

Moeten kerk en staat gescheiden blijven of juist worden samengevoegd (zoals de SGP wil)?

Ik ben het trouwens wel eens met je argumenten, Angony. En met jou trouwens ook, Juultje!

Gezien wat er in andere landen (bv. china) gebeurd zijn wij eigenlijk wel gek dat wij als christenen in Nederland nog enige keuze hebben tussen de partijen... We zouden allemaal moeten stemmen op de Christenunie (en als je dat perse wil: SGP)
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Obstacle No. 1 op 21 jan 2003 16:04

"We zouden allemaal moeten stemmen op de Christenunie (en als je dat perse wil: SGP)"

En waarom dan op de Christenunie (of als je dat perse wilt de SGP)? Ik vind het een interessant pleidooi om alle christenen in één partij te verenigen. Helaas wordt vaak over het hoofd gezien dat het merendeel van de christenen CDA stemt en niet Christenunie of SGP......
Obstacle No. 1
Gebruiker

Berichtdoor jojo op 16 maart 2003 23:41

Ik zou er best een voorstander van zijn SGP en Christenunie in 1 partij samen te laten voegen. Misschien krijgen ze daardoor ook wat meer aanspraak.

Jammer trouwens dat veel christenen CDA stemmen.
I do not understand the things I do. I do not do what I want to do, and I do the things I hate.
jojo
Gebruiker

Berichtdoor sarah op 21 maart 2003 21:51

Ik vind dit ook een moeilijke kwestie.

sadam moordt ook uit namens God, dus is het belangrijk om te kijken naar de inhoud (daden) en niet alleen naar de woorden (toch?)

Dus is t misschien ook wel goed naar de andere partijen op de lijst te kijken zoals hiervoor gezegd is:)
sarah
Gebruiker

Berichtdoor sarah op 21 maart 2003 21:53

jojo schreef:Ik zou er best een voorstander van zijn SGP en Christenunie in 1 partij samen te laten voegen. Misschien krijgen ze daardoor ook wat meer aanspraak.

Jammer trouwens dat veel christenen CDA stemmen.

Ik sprak laatst een meisje, zij stemde CDA omdat ze niet wou dat de PVDA de meeste stemmen zou krijgen.

Is dit een goeie reden om (op CDA) te stemmen?
sarah
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 22 maart 2003 21:06

nope. CDA = geen christelijke partij. In ieder geval niet een partij waar het Woord van God voorop staat.

Wat je dus eigelijk hebt gezegd door op het CDA te stemmen is dat je God niet belangrijk vind als het op politiek aankomt.

Daarbij komt dat zo iemand zijn eigen partij in de steek heeft gelaten, voor een veel onchristelijkere partij.

m.i. dus fout.
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Nitpicker op 24 maart 2003 10:14

Toch valt er wat voor te zeggen.. om CDA te stemmen, zodat die groter wordt dan de PvdA.. CDA zal toch iets meer rekening houden met christenen, dan de PvdA??!!!
Zolang ik alles ben, is God mij niets. Zodra ik minder word, is God mij meer. Waar ik te weinig ben, is God mij veel. Wanneer ik niets ben, is God mij alles...
Nitpicker
Moderator

Berichtdoor Driepinter op 24 maart 2003 13:28

Ja,...... en dan stem je zo naar je eigen gedachten,...... want je weet op dat moment beter wat Nederland nodig heeft dan God. Niet het naleven van Gods woord, maar het "waarschijnlijk nog net iets meer rekening houden met christenen" door een partij die de naam van Christus misbruikt en te schande maakt.

Ik ben het helemaal met Crashit eens, dan vindt je het niet belangenrijk wat God vindt als het op politiek aankomt!
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Nitpicker op 24 maart 2003 16:42

Driepinter schreef:... dan vindt je het niet belangenrijk wat God vindt ...

Volgens mij zei Crashit het toch duidelijk anders ('dat je God niet belangrijk vind als het op politiek aankomt') ... Jij beweert nu dat je weet wat God vindt... volgens mij weten wij dat dus absoluut niet (op de bijbelse woorden na).
En, ik weet zeker dat mensen zo hebben gestemd, liever CDA groter dan PvdA... Ik kan je wel zeggen dat ik op die manier niet heb gestemd, en dat ik Gods leiding eerder in de CU (kleine partij, maar wel een tegengeluid) zie...!
Zolang ik alles ben, is God mij niets. Zodra ik minder word, is God mij meer. Waar ik te weinig ben, is God mij veel. Wanneer ik niets ben, is God mij alles...
Nitpicker
Moderator

Berichtdoor Driepinter op 25 maart 2003 15:32

nitpicker schreef: (op de bijbelse woorden na)

Ik snap niet waarom je dit tussen haakjes zet, die bijbelse woorden zijn toch duidelijk genoeg?

Het is overduidelijk dat het CDA niet zoekt naar wat God vindt, of zoals je wilt naar wat in de bijbel staat. En als je op hen stemt, kun je dacht ik wel zeggen dat je dan ook achter dit standpunt gaat staan.
Dat standpunt vind je dan dus nog wel beter als de pvda, het is wel niet precies wat God vraagt (of zoals je wilt niet helemaal naar Gods woord), maar je vindt dan dus je strategische afweging belangenrijker dan God, eigenlijk verloochen je God dan denk ik.

De partij die Gods woord verkondigd heeft zo dus minder stem gekregen, verloren aan de partij die eigen inzicht belangenrijker vindt, en af en toe lijnrecht tegen zijn woord in gaat. Maar wel de naam van God MISbruikt.

Natuurlijk zijn er dan allerlei gedachten en strategieën te noemen, waarom je denkt dat het beter is om toch maar niet voor het uitdragen van Gods woord te kiezen (zoals God het zegt is toch onhaalbaar) maar het komt er wel op neer dat je eigen gedachten boven Gods woord stelt.
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Astarte op 12 mei 2003 19:00

Angony schreef:Ik vind dat je als christen op een christelijke partij moet stemmen

Ik niet, ik vind dat je op de partij moet stemmen waarvan de meeste punten overeenkomen met jouw standpunten (en dit kan een Christelijke partij zijn, maar ook een partij als SP, D'66 of VVD). Een niet-Christelijke partij kan ook goede punten hebben over abortus, euthenasie (dé politiek / religieuze struikelblokken), maar zo'n partij kan ook een standpunt hebben over economische, juridische, zorg- of onderwijs-zaken dat jij beter vind dat het standpunt van een Christelijke partij hierin.

Angony schreef:Je bid steeds Uw wil geschiede, je wilt dus dat wat God wil gebeurt op deze aarde, in dit land. Breng dit tot uitting door een christelijke partij te stemmen die dit ook wil!

Maar dan komt weer de discussie of de SGP of de CU (of het CDA) hierin het dichts bij God/Bijbel komt.

Angony schreef:Jij bent een christen en staat dus achter Gods regels en wetten. Een christelijke partij ook, dus kan het niet anders dan dat je achter hun staat!

Maar waarom zijn er dan 2 Christelijke partijen als ze allebei Gods regels en wetten aandragen/vertegenwoordigen? Dan moet er toch iets zijn waarin ze dan verschillen...?

Angony schreef:Andere partijen zijn vaak tegen minder rechten enzo voor christenen, en andere verkeerde regels tegen christenen. En dat willen we toch niet!!

Ik heb nog nooit in een partijprogramma iets TEGEN Christenen gevonden (de AEL heeft nog steeds geen officieel partijprogramma uitgegeven), kun jij een aantal stukken van de desbetreffende partijen zelf aandragen om dit aan te tonen? Ik ben erg benieuwd!

Crashit schreef:Moeten kerk en staat gescheiden blijven of juist worden samengevoegd (zoals de SGP wil)?

Ik denk dat ze gescheiden moeten blijven. Niet alleen omdat ik als niet-gelovige vind dat je anderen niet-gelovigen een bepaalde religie op moet dringen (dit zou overigens weinig Christelijk zijn, toch?), maar ook omdat ik denk dat je dan evengoed moskee en staat moet samenvoegen en tempel en staat samen moet voegen. Dit laatste denk ik overigens niet alleen als niet-gelovige, maar ik heb dat argument ook al menigmaal uit de mond van een wel-gelovige (Christelijk en Moslim) gehoord. Daarnaast kreeg ik van enkele Moslims (!!) meteen de voorbeelden van Iran e.d. landen waar kerk/moskee en staat niet gescheiden zijn en waar mensen die niet geloven moeten doen alsof zij geloven (hypocriet) omdat zij anders worden opgepakt of vermoord (weinig Islamitisch en weinig Christelijk ook).

Crashit schreef:Gezien wat er in andere landen (bv. china) gebeurd zijn wij eigenlijk wel gek dat wij als christenen in Nederland nog enige keuze hebben tussen de partijen... We zouden allemaal moeten stemmen op de Christenunie (en als je dat perse wil: SGP)

Bedoel je dan dat iedereen op de CU moet stemmen om dit dan de grootste (Chr.) partij te maken, of omdat deze in jouw ogen gewoon betere standpunten heeft dan de SGP (ook gezien de woorden "als je dat per se wilt SGP") ?
Astarte
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 12 mei 2003 19:38

Astarte schreef:Ik niet, ik vind dat je op de partij moet stemmen waarvan de meeste punten overeenkomen met jouw standpunten (en dit kan een Christelijke partij zijn, maar ook een partij als SP, D'66 of VVD). Een niet-Christelijke partij kan ook goede punten hebben over abortus, euthenasie (dé politiek / religieuze struikelblokken), maar zo'n partij kan ook een standpunt hebben over economische, juridische, zorg- of onderwijs-zaken dat jij beter vind dat het standpunt van een Christelijke partij hierin.

Maar... Als christelijke partij stel je de bijbel voorop. Oftewel, alle besluiten die je neemt zijn gefundeerd op de bijbel. Het lijkt me dan ook logisch dat je als christen op een christelijke partij stemt, want als christen neem je dat wat in de bijbel staat als leidraad voor je leven.

Astarte schreef:Maar dan komt weer de discussie of de SGP of de CU (of het CDA) hierin het dichts bij God/Bijbel komt.

Ik ben er dan ook heel ongelukkig mee dat er 2 christelijke partijen zijn. Ik vind dat de SGP en de CU moeten fuseren of hoe je dat ook noemen wilt.

Astarte schreef:Maar waarom zijn er dan 2 Christelijke partijen als ze allebei Gods regels en wetten aandragen/vertegenwoordigen? Dan moet er toch iets zijn waarin ze dan verschillen...?

Dat doen ze ook. Bijvoorbeeld het vrouwenstandpunt van de SGP. De CU gaat daar niet in mee. SGP is een stuk conservatiever dan CU (en dat is doodzonde, want om als 2 onafhankelijke partijen overeind te blijven staan is vrijwel onmogelijk in deze tijd).

Astarte schreef:Ik heb nog nooit in een partijprogramma iets TEGEN Christenen gevonden (de AEL heeft nog steeds geen officieel partijprogramma uitgegeven), kun jij een aantal stukken van de desbetreffende partijen zelf aandragen om dit aan te tonen? Ik ben erg benieuwd!

't Gaat ook niet om de regeltjes in het partijprogramma. Als het in de straatje van de partij te pas komt worden die rustig overboord gegooid. Het gaat om de daden die de partijen doen. En als je dan naar Paars kijkt, tja, dan kom je tot de conclusie dat die toch wel degelijk TEGEN Christenen zijn.

Astarte schreef:Ik denk dat ze gescheiden moeten blijven. Niet alleen omdat ik als niet-gelovige vind dat je anderen niet-gelovigen een bepaalde religie op moet dringen (dit zou overigens weinig Christelijk zijn, toch?), maar ook omdat ik denk dat je dan evengoed moskee en staat moet samenvoegen en tempel en staat samen moet voegen. Dit laatste denk ik overigens niet alleen als niet-gelovige, maar ik heb dat argument ook al menigmaal uit de mond van een wel-gelovige (Christelijk en Moslim) gehoord. Daarnaast kreeg ik van enkele Moslims (!!) meteen de voorbeelden van Iran e.d. landen waar kerk/moskee en staat niet gescheiden zijn en waar mensen die niet geloven moeten doen alsof zij geloven (hypocriet) omdat zij anders worden opgepakt of vermoord (weinig Islamitisch en weinig Christelijk ook).

Daar ben ik het volledig mee eens! (Maar kijk nog wel even naar de 2e zin... volgens mij wil je dat niet zeggen :!: :wink:

Astarte schreef:Bedoel je dan dat iedereen op de CU moet stemmen om dit dan de grootste (Chr.) partij te maken, of omdat deze in jouw ogen gewoon betere standpunten heeft dan de SGP (ook gezien de woorden "als je dat per se wilt SGP") ?

Laat ik het zo uitleggen: ik ben er helemaal niet blij mee dat er 2 christelijke partijen zijn. Ik vind dus dat er 1 partij moet overblijven, zodat we toch nog enige zeggenschap hebben in de politiek en niet helemaal ondergesneeuwd raken.
Wij, christenen, zijn veel te veel op onszelf gericht. Wij sluiten ons teveel op achter onze ideeën en vanachter die ideeën bevechten wij elkaar i.p.v. de buitenwereld. We hebben enorme muren om ons heen gebouwd die niemand kan doordringen en daarom laten wij de "buitenwereld" aan zijn lot over. En dat heeft zijn weerslag op de christelijke politiek. Daarom zijn er 2 partijen, i.p.v. 1. In plaats van eensgezind te zijn zijn we verdeeld. En daarom zijn onze partijen verdeeld. En alweer daarom zijn wij stukken minder sterk dan bijvoorbeeld D66.

Owja, en nu nog ff over die partijen in andere landen. Je noemde daarnet zelf al Iran als land waar weinig zeggenschap i.d. politiek is. We mogen van geluk spreken hier in de NL dat we wel die zeggenschap hebben. En daarom vind ik dat je op 1 christelijke partij moet stemmen. Want het zou zonde zijn dat dat verloren ging.
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Astarte op 12 mei 2003 23:10

Crashit schreef:Maar... Als christelijke partij stel je de bijbel voorop. Oftewel, alle besluiten die je neemt zijn gefundeerd op de bijbel.

Maar een andere partij kan toch ook (al dan niet per toeval) dezelfde standpunten hebben die ook met de Bijbel gefundeerd zijn of kunnen worden?
of gaat het om het vertrouwen? Dat een partij zo de standpunten kan veranderen (zoals de LPF over de JSF en de PvdA over Irak) terwijl de Christelijke partijen dit niet snel zullen doen?

Crashit schreef:Ik ben er dan ook heel ongelukkig mee dat er 2 christelijke partijen zijn. Ik vind dat de SGP en de CU moeten fuseren of hoe je dat ook noemen wilt.

Even een stukje geschiedenis:
Is zoiets niet gebeurd met een aantal (klein) Christelijke partijen, die rond de oorlog/ontzuilingperiode samen gingen tot het CDA?

Crashit schreef:Dat doen ze ook. Bijvoorbeeld het vrouwenstandpunt van de SGP. De CU gaat daar niet in mee. SGP is een stuk conservatiever dan CU (en dat is doodzonde, want om als 2 onafhankelijke partijen overeind te blijven staan is vrijwel onmogelijk in deze tijd).

Ik begrijp dat je het zonde vind, maar waarom passen ze zich niet aan elkaar aan? Ik denk niet dat de CU-vrouwen in willen schikken op de SGP-vrouwen-manier, maar er moet toch wel ergens een gulden middenweg zijn?
Vanwaar trouwens het vrouw-onvriendelijke standpunt van de SGP, waarom heeft de CU dit niet? Dan leze ze de Bijbel toch anders, of is het een ander soort kerk (als in Jehova's versus Rooms Katholiek)?

Crashit schreef:Het gaat om de daden die de partijen doen. En als je dan naar Paars kijkt, tja, dan kom je tot de conclusie dat die toch wel degelijk TEGEN Christenen zijn.

Door beslissingen (drugsbeleid? prostitutiebeleid?) die genomen zijn of door het idee van "wie niet voor ons is, is tegen ons".

Crashit schreef:Daar ben ik het volledig mee eens! (Maar kijk nog wel even naar de 2e zin... volgens mij wil je dat niet zeggen :!: :wink:

:lol: Mijlpaal in de geschiedenis van cdb??? :wink:
Maar wat zou ik niet willen zeggen?

Crashit schreef:Ik vind dus dat er 1 partij moet overblijven, zodat we toch nog enige zeggenschap hebben in de politiek en niet helemaal ondergesneeuwd raken.

Dat nu bijvoorbeeld CU 3 zetels heeft en de SGP 2, maar als ze zouden fuseren zouden ze "sterker" staan met 5 zetels?

Crashit schreef:En daarom vind ik dat je op 1 christelijke partij moet stemmen. Want het zou zonde zijn dat dat verloren ging.

Dat doet me denken aan een uitspraak van Agnes Kant (SP) in Barend en van Dorp vlak voor de afgelopen verkiezingen. De SP stond steeds heel erg voor, en na het bekend maken van de premier-kandidaat van PvdA schoot de PvdA omhoog in de peilingen. Kant zei toen dat ze liever had dat mensen op de PvdA dan op de SP stemden, om te zorgen dat er toch een linkse partij in de regering zou komen dan dat we twee grote linkste oppositiepartijen krijgen.
Bedoel je ook zoiets met CU en SGP? "We kunnen beter samen schreeuwen, dan dat de één 'HELP' en de ander 'SOS' roept?"
Astarte
Gebruiker

Volgende

Keer terug naar Politiek