• Advertisement

ChristenUnie

Christen Unie, SGP of CDA? Bedrijf hier christelijke politiek!

Berichtdoor Roon op 01 nov 2002 20:21

Ik wil deze 2 stellingen even neerzetten

Stelling 1

Op de ChristenUnie stemmen heeft geen zin want ze zullen nooit veel te vertellen krijgen in de Tweede Kamer.

Stelling 2

Als Christen kan je alleen maar op de ChristenUnie stemmen.

Ik hoor wel hoe jullie hier over denken!!!

Groeten
RooN
Roon
Gebruiker

Advertisement

Berichtdoor Angony op 01 nov 2002 20:53

De 2 stellingen zijn als het ware elkaars tegenovergestelde. Ik denk in ieder geval dat je niet domweg op de CU moet stemmen als je christen bent. Je moet het wel eens zijn met de rest van de standpunten. Zelf denk ik dat je beter op de CDA kan stemmen, is ook christelijk en bereikt veel meer.
Angony
Gebruiker

Berichtdoor Roon op 02 nov 2002 04:52

Als je als CDA ( dus christelijk ) in de regering komt te zitten zou je toch compromissen moeten sluiten. Als je dat al doet dan sta je niet meer volledig achter je principes als christen. Daarom kan je als christen alleen kiezen voor een partij met de bijbel als rode draad, dus de ChristenUnie!!!!!
Roon
Gebruiker

Berichtdoor Nitpicker op 02 nov 2002 12:23

En is het CDA wel zo christelijk als ze zeggen?

Kijk.. dat Verheagen en Balkenende het duidelijk uitdragen wil niet zeggen dat heel de partij duidelijk alleen maar christelijk is.. en over die compromissen waar RooN het over heeft.. er zitten ook belijdende moslims in het CDA, is dat christelijk?
Zolang ik alles ben, is God mij niets. Zodra ik minder word, is God mij meer. Waar ik te weinig ben, is God mij veel. Wanneer ik niets ben, is God mij alles...
Nitpicker
Moderator

Berichtdoor Roon op 02 nov 2002 12:49

Bedankt Peet :D
Roon
Gebruiker

Berichtdoor Driepinter op 03 nov 2002 12:45

Ik zit zelf wel te twijfelen waar ik op moet gaan stemmen, ik heb tot nog toe alleen nog maar op de CU, of eerder GPV gestemd, maar sinds Schutte uit de 2e kamer is heb ik weinig of niets meer van ze gehoord. Ik begrijp niet dat ze zich zo onzichtbaar en gedeisd houden. Als je de lijn van de bijbel volgt heb je volgens mij genoeg kruit om te schieten, als Pim Fortuin vanuit het niets bijna de grootste partij kon worden en gigantisch het nieuws kon halen waarom kan de CU dat dan niet? Ingedut? Bang om nog iets te zeggen waar de meerderheid het niet mee eens is? De mensen hebben volgens mij meer dan ooit in de gaten dat we de verkeerde kant uit gaan! Volgens mij hebben we de uitstraling van verloste christenen met de goede boodschap verloren. En zijn we verandert in een stel bange mensen die met lede ogen aanzien hoe de kerken leeglopen. Hebben we nog wel vertrouwen op God?
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Juul op 06 nov 2002 17:33

Hoe ik er over denk:

Stelling 1

Op de ChristenUnie stemmen heeft geen zin want ze zullen nooit veel te vertellen krijgen in de Tweede Kamer.

s makkelijk, als iedereen zo denkt en stemt kunnen we de CU wel opheffen....

Stelling 2

Als Christen kan je alleen maar op de ChristenUnie stemmen.

ik denk dat dat wel zo'n beetje onze plicht is. Maar ga nou niet stemmen zo van: mijn pappa en mamma stemmen CU en mijn opa en oma deden dat ook altijd, dus doe ik het ook. Verdiep je er in. Misschien zijn er wel meer partijen die God's woord uitdragen op een manier waar jij achter kan staan. Misschien is er wel geen enkele partij die God's woord uitdraagt op een manier waar jij achter staat: richt zelf een partij op!
Juul
Gebruiker

Berichtdoor Roon op 07 nov 2002 19:56

Ik denk dat je als Christen alleen op de CU kan stemmen omdat zij echt de Bijbel als leidraad hebben. Het CDA heeft dat ook maar omdat ze gaan meeregeren moeten ze ook concessies (water bij de wijn doen) Dus houden ze zich niet zuiver aan de bijbel. Daarom is er voor mij moaar één keus namelijk de CHRISTEN UNIE!!!
Roon
Gebruiker

Berichtdoor Alida op 07 nov 2002 22:18

Volgens mij zouden we wel CU moeten stemmen, maar niet zonder erover na te denken. Als je iets ontdekt bij hen wat niet overeenkomt met jou overtuiging moet je het natuurlijk niet doen. Maar stem niet CU omdat je christen bent, maar omdat je het met ze eens bent. Enne, stelling 1 ben ik het echt niet mee eens. Zoals al gezegd is, als iedereen dat zou denken kunnen ze beter opdoeken
De zomer van 2005 wordt je aangeboden door... God
Evangelisatie & Recreatie
Alida
Gebruiker

Berichtdoor Nitpicker op 20 nov 2002 01:01

Alida schreef:Als je iets ontdekt bij hen wat niet overeenkomt met jou overtuiging moet je het natuurlijk niet doen. Maar stem niet CU omdat je christen bent, maar omdat je het met ze eens bent.

Ehm.. is dat zo? CU beweert dat ze politiek vanuit de bijbel bedrijven... dus mee regeren zullen ze nooit doen. Maar regelmatig een kritische noot zal er ongetwijfeld bij zitten.
Moet dat volgens onze overtuiging zijn.. of opgedragen door God?! Bij het CDA mis ik eigenlijk een beetje heel erg waar die C nog voor staat.. De CU beweert dat ze dat nog wel doen, al hebben ze dat afgelopen keer behoorlijk verprutst.. ik hoop dat ze dat nu beter doen...
Zolang ik alles ben, is God mij niets. Zodra ik minder word, is God mij meer. Waar ik te weinig ben, is God mij veel. Wanneer ik niets ben, is God mij alles...
Nitpicker
Moderator

Berichtdoor Crashit op 06 dec 2002 15:33

Ben ik het mee eens. zoals ze die hoe-heet-hij-ook-al-weer hebben behandeld vond ik niet zo heel erg christelijk. Die man was best goed, al kon hij het niet helemaal goed onder woorden brengen. En zelfs in zijn kennissenkring vielen mensen hem aan!

Ik vind dat de christenunie zich wat meer moet bekommeren om de individualisering in de maatschappij. Want individualisering komt zelfs in de kerken steeds hoger in het vaandel te staan. Is niet goed.

verder denk ik dat je wel op de CU moet stemmen. Je MOET een christelijke stem laten horen in het kabinet en vooral ook in de maatschappij. Anders gaat het van kwaad tot erger. Dus laten we met z'n allen stemmen op de CU, wie weet worden ze dan ook nog wel eens een "grote" partij. (net als het CDA)
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Driepinter op 10 jan 2003 13:27

Hee ik heb het hele partijprogramma van de christenunie en de SGP "even" doorgelezen. Ik kan jullie verzekeren dat het een goed, en goed onderbouwd partijprogramma is van de CU, de SGP heeft nog meer van: Omdat het in de bijbel staat PUNT.

En Chrashit; het programma bekommert zich wel genoeg over de individualisering, het staat er echt VOL mee. De CU heeft mijn welgemeende stem.

En Angony; je moet niet stemmen op een paar oppervlakkige dingen waar alle grote partijen de mond van vol hebben, daar bereik je juist niks mee. Je moet stemmen op een ander geluid, want zoveel scheelt het echt niet of CDA of VVD aan de macht komt, christelijke doelen hebben ze geen van beide!

Ze hebben ook een forum voor meer info zie: http://www.christenunie.nl/
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Obstacle No. 1 op 10 jan 2003 19:13

Driepinter schreef:Je moet stemmen op een ander geluid, want zoveel scheelt het echt niet of CDA of VVD aan de macht komt, christelijke doelen hebben ze geen van beide!

Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk verbaasd over de bovenstaande uitspraak van meneer Driepinter. Daarom zou ik aan hem willen vragen of hij ook het partijprogramma van het CDA heeft gelezen. En voor het geval meneer Driepinter dat heeft gedaan, stonden daar geen christelijke doelen in? Ik ben erg benieuwd naar uw reactie.
Obstacle No. 1
Gebruiker

Berichtdoor Driepinter op 11 jan 2003 14:28

Christen-democratische waarden en idealen: een betrokken samenleving

Het CDA geeft in dit verkiezingsprogramma een antwoord op de veranderingen en uitdagingen en oplossingen voor de structurele problemen. In de visie van het CDA kunnen in een steeds diverser en mondiger samenleving, die oplossingen alleen gerealiseerd worden als mensen hun vrijheid en idealen in samenwerking met anderen realiseren. Die visie is gebaseerd op onze uitgangspunten:
1. Gespreide verantwoordelijkheid: vrijheid komt het beste tot haar recht als mensen verantwoordelijkheid kunnen dragen voor zichzelf en hun naasten en derhalve de ruimte krijgen eigen keuzes te maken waarbij de overheid zich beperkt tot haar kerntaken. Dan ontstaat ruimte voor een rijkgeschakeerde en solidaire samenleving.

2. Publieke gerechtigheid: een betrouwbare overheid moet op basis van vaste waarden de burger weer de zekerheid van de rechtstaat bieden en duidelijke grenzen stellen.

3. Solidariteit: vraagt om betrokkenheid tussen generaties en tussen arm en rijk en een rechtvaardig en voorspelbaar inkomensbeleid waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en de draagkracht van huishoudens uitgangspunt is.

4. Rentmeesterschap: alleen als wij op verantwoorde wijze omgaan met de ons toevertrouwde leefomgeving, de natuur en het milieu zorgen wij voor een duurzame welvaart ook voor volgende generaties.

De uitganspunten van het CDA zijn dus niet Gods woord. Dat blijkt ook uit de compromissen die ze sluiten, het is bij het CDA belangenrijker wat de kiezer vindt dan wat God te zeggen heeft. Daarom hoor je ze ook keer op keer zeggen: de kiezer dit, en de kiezer dat. De kiezer bepaald bij het CDA!!

Natuurlijk zijn er ook wel wat christelije doelen bij het CDA, maar die blijven totdat de meerderheid van de kiezers er tegen ageert!
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Obstacle No. 1 op 11 jan 2003 15:55

Het is fijn om te zien dat u ook in het CDA programma heeft zitten neuzen, meneer Driepinter. Helaas heeft u nog geen antwoord op mijn vraag gegeven. Die luidde namelijk: staan er in het partijprogramma van het CDA geen christelijke doelen?
U komt nu namelijk met heel andere kritiek, namelijk dat het programma is gebaseerd op wat de kiezers vinden. Ik zie dat echter totaal anders. Maar dat is m.i. niet het belangrijkste in deze discussie; de vraag die ik naar aanleiding van uw opmerkingen heb gesteld lijkt me wat belangrijker. Ik kan de vraag ook anders stellen: zijn doelen als Solidariteit en Gespreide Verantwoordelijkheid onchristelijke doelen?
Obstacle No. 1
Gebruiker

Volgende

Keer terug naar Politiek