• Advertisement

Wat is nu écht een probleem in de samenleving?

Christen Unie, SGP of CDA? Bedrijf hier christelijke politiek!

Op dit gebied zie ik écht een probleem...

financiëel
25
37%
sociaal
28
42%
religieus
13
19%

Totaal aantal stemmen : 66

Berichtdoor ME op 21 jun 2004 19:49

Het valt me de laatste tijd op dat we een hoop herrie kunnen maken over dingen die er eigenlijk niet toe doen. Als ik naar mijn leven in de samenleving kijk dan zijn er voor mijzelf maar weinig ECHTE problemen. Vandaar mijn vraag;

Wat is voor jou écht een probleem in deze samenleving?
ME
Gebruiker

Advertisement

Berichtdoor ME op 21 jun 2004 20:02

Na lang denken heb ik een probleem gevonden; Op dit moment kan ik niet zijn waar ik wil zijn... Dat zou me 500.000 dollar kosten omdat iemand heeft verzonnen dat voor dat bepaalde stukje land een stukje papier nodig is dat zegt dat ik er mag komen. Dat stukje papier vereist een jarenlange procedure of 500.00$ Ik vind het hele idee van landsgrenzen zowiezo al zot. Alsof er recht op welvaart is. Of recht om welvaart te claimen/uit te sluiten.
ME
Gebruiker

Berichtdoor Alida op 21 jun 2004 22:53

hmmm ik denk zowel sociaal als religieus. niet financieel, we mogen echt niet klagen. ik denk datik religieus kies, want ik als het wat dat betreft (in NL) beter ging heeft dat vast ook wle positieve invloed op de samenleving
De zomer van 2005 wordt je aangeboden door... God
Evangelisatie & Recreatie
Alida
Gebruiker

Berichtdoor Divinespark op 15 okt 2005 19:48

Echt een probleem? Dat is nogal wat...
- Grotere afstanden die we kunnen overbruggen, zodat ouders en grootouders relatief meer van ons gescheiden zijn dan in de geschiedenis, en dat dus een staat zich opwerpt als hun weldoener, anoniemer dus.
- Geklaag over de overheid, waar we gewend waren dat het geld niet opkon wat voor m.n. jongere generaties wel eens ietsje vanzelfsprekender zou kunnen zijn gevonden dan eerder.
- Materialisme. Waar is de tijd dat jongeren hier wars van waren? Die slag lijkt in een terugtocht ontaard te zijn.
- Hangjongeren die thuis ontvluchten waar het streng en problematisch kan zijn. Het contrast met een nu welvarend gedeelte zal des te groter zijn in deze tijd?
- Geweld op TV, in computerspelletjes, elders in het spelgedrag, waar ouders die niets van psychologie over gefrustreerde overwinningsdrang bij gekwelde kinderen begrijpen, dit enigszins zullen toelaten omdat iedereen het bijna doet. Let hierbij vooral op jongere broertjes die dankzij een oudere werkelijk van jongs af aan met de paplepel allerlei "ooooh, sohee en stoer" hierover ingegoten krijgen. In mijn jeugd valt het prettigste gedeelte samen met het bij iedereen die ik ken totaal afwezig zijn van oorlogsspeelgoed en het gedrag dat daarbij wordt gestimuleerd (winnen, vernederen en dit soort situaties leren op te zoeken voor de overwinning).
- En oorlog die her en der de kop opsteekt waar Europa weer direct bij betrokken is. Dit zijn de oorlogen van na de sixties en seventies, i.t.t. een paar koloniale waar destijds zodanig tegen werd geageerd dat men tijdelijk wat politiek correcter is geweest. Een tijd van standpunten opnieuw bepalen.
- Multiculturele samenleving, met een hoop argwaan wederzijds. Er is een hele hoop dat ooit met onrust en burgeroorlogen is gesetteld, wat geresulteerd heeft in scheiding van kerk en staat bijvoorbeeld, en ik hoop maar dat het deze keer op een vredelievender manier kan.

Heel wat dus, en ik doe niet eens mijn best om alles de revue te laten passeren.
Divinespark
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 19 okt 2005 17:09

Ik denk dat het grootste probleem op het gebied van de multiculturele samenleving ligt. Dan bedoel ik met name een botsing, die je zou kunnen vergelijken met een generatieconflict tussen grootouder en kleinkind.
In Nederland hebben we een progressieve lijn van ontwikkelingen, die thans voor een groot deel wordt tegengehouden door voornamelijk mensen van islamitisch-culturele afkomst. Wat wij allang voor normaal hielden, is voor deze groep opnieuw shockerend. Een gebrek aan inburgering van vorige generaties allochtonen, heeft z'n weerslag gegeven op allochtone tieners en twintigers van nu. Willen die nog mee kunnen komen in Nederland anno 2005, zullen zij zich de shock te boven moeten komen of wij als autochtonen opnieuw een vroeger stadium van waarden en normen moeten ingaan. Aangezien zij in de minderheid zijn, maar geen aanpassing van huis uit hebben meegekregen, zal dit conflict nog niet direct opgelost kunnen worden.
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Berichtdoor Divinespark op 19 okt 2005 19:40

In de steden zijn ze behoorlijk vrij om zich vast te houden aan een eigen cultuur. Er zijn Hindoe zenders, en ik hoor ook wel eens wat Arabische klanken als ik de radio tune, en verder hebben deze mensen een voortdurende mogelijkheid om partners uit het land van herkomst te halen. Of het een conflict wordt, ik denk dat zij zelf nogal uiteengerukt zijn. Het zou me niks verbazen als een deel een soort "zwartekousen" Moslim blijft en een ander deel flink zal opgaan in de Westerse maatschappij. Aan de taal zal het al niet meer liggen.
Divinespark
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 19 okt 2005 21:12

Ja, daarmee kweek je nog meer kloven tussen mensen in één land! Ben ik absoluut geen voorstander van. Mensen begrijpen elkaar straks niet meer, wat nu al speelt trouwens. Een land hoort een identiteit te hebben en dat heeft Nederland niet meer, want Nederland is een hoer van culturen. En dat geeft keer op keer conflicten!
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Berichtdoor Divinespark op 21 okt 2005 22:02

Dan wel eentje die geld toe geeft :mrgreen: tenminste, er is best wat voor nodig om ze te integreren dat gaat duidelijk niet vanzelf. Ik zie dit eigenlijk zelden, iemand die links denkt qua financiën en overheidsdiensten, maar dat politiek correcte t.a.v. de multiculti lijkt flink te ontbreken. Je bent niet echt in een gangbaar hokje te plaatsen :p.
Divinespark
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 23 okt 2005 17:28

Nee idd ben ik niet in hokjes te plaatsen haha. Velen hebben 't wel geprobeerd. :lol:
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Berichtdoor AlexInTerneuzen op 23 okt 2005 17:49

Overigens is dat in eerste instantie eigenlijk geen bewuste keus van mij geweest. Ik had al vrij jong een eigen mening, denk met een jaar of 16. In mijn 20er jaren ben ik grotendeels betrokken geweest bij een evangelische gemeente. Ondanks het uiterlijk vrije karakter daarvan, heeft het duidelijke kerkmuren. Ik ben ongeveer met een jaar of 25 zelf een paar jaar theologie gaan studeren, heb veel gesprekken met diverse soorten christenen gehad en besloot de Bijbel opnieuw en onbevangen te gaan lezen, zo veel mogelijk zonder me wat aan te trekken van de dogma's die ik aangeleerd had gekregen.
Het was dus een proces van een aantal jaren, waardoor ik uiteindelijk besloot om me van hokjes niets meer aan te trekken. Ik ben christen, maar ik stem niet op een christelijke partij omdat dat het label christelijk heeft of meent een christelijke identiteit te hebben. Als ik er niets christelijks aan vind, dan stem ik er niet op. Ook een linkse politieke keus houdt dan dus niet in, dat ik mijn mening afbaken tot de politieke muren van de linkse vleugel. Als ik vind dat mensen door een links standpunt benadeeld worden, verwerp ik dat standpunt. Evenzo met rechts.

Ik probeer altijd zo onbevangen mogelijk in het leven te staan, precies zoals ik mijn Bijbel lees en mijn omgang met de Heer dagelijks gestalte geef. ;-)
AlexInTerneuzen
Gebruiker

Berichtdoor Marc Knoop op 27 nov 2005 23:22

Het probleem is dat het allemaal individualistischer wordt. Ook hebben mensen meer contact via bijv. internet met elkaar dan persoonlijk.
En in de grote steden is het verziekt, teveel allochtonen op een kluitje.
In Rotterdam doen ze er nu wat aan. Ik heb zelf in Rotterdam en Den Haag gewoond dus ik heb zelf meegemaakt hoe het is om een van de weinige Nederlanders in een straat te wonen. En de criminaliteit is enorm, vooral allochtonen, mag ik niet zeggen zeker? Mijn broer werkt bij de politie Rotterdam, ik hoor genoeg.
Surinamers en Turken integrereren wel. Waarom Marokkanen niet?
Marc Knoop
Gebruiker

Probleem

Berichtdoor MusicBoy op 02 dec 2005 18:27

Wat voor mij echt een probleem is in deze samenleving?
Kijk maar naar mijn foto. Ik heb in deze samenleving mijn huidskleur niet echt mee. Het is tegenwoordig heel normaal dat mensen je zomaar negeren, voorbijlopen, niet teruggroeten. Of ze maken wel een groet, maar dat is dan de Hitler-groet. Ik overdrijf niet, maar dit overkomt me regelmatig. Ik ben geadopteerd, woon al 24 jaar in nederland, maar toch zien sommigen als moslim (wat ik dus niet ben). Dit is de laatste jaren steeds meer toegenomen.

En soms is het misschien wel terecht om ons druk te maken om sommige allochtonen. Maar bedenk even het volgende. Ik ben 2 jaar geleden in turkije in gesprek gekomen met een turk die zeer goed nederlands sprak. Ik had het over de problematiek in nederland en hij zei; ``hier verderop staan appartementen waar nederlanders wonen. Sommigen wonen hier al 10 jaar en spreken geen woord turks''.

Dus wij kunnen allemaal een grote mond geven over mensen die onze taal niet spreken, maar nederlands doen precies hetzelfde in andere landen.
MusicBoy
Gebruiker

Berichtdoor rugby op 04 dec 2005 14:43

hmmmm ik weet niet,ik zal iets niet goed hebben gedaan,maar een bericht hierover is helemaal verdwenen??(of nooit aangekomen kan ook)...

Mijn reactie is zoiets als volgt geweest:

Tuurlijk mag je eerlijk zeggen dat de criminaliteit hoger is onder allochtonen...ik ga ervan uit dat die cijfers ook kloppen,alleen bekruipt mij dan tegelijk n schaamtegevoel....hoe KAN het dat die mensen tot criminalitiet overgaan,en dan weet ik(denk ik te weten) toch al n deel van t antwoord.
Hoe welkom hebben wij deze mensen geheten toen ze hier kwamen,wat hebben wij gedaan om te zorgen dat ze niet naar criminaliteit hoeven over te gaan???

Als je gefrustreerd bent,heimwee,angst,onzekerheid,geen werk,geen geld,geen goeie huisvesting...dan is het verdraaid moeilijk als je al dat moois om je heen ziet ,om op het rechte pad te blijven....

Ik heb n maand in colombia 'gewoond'(om onze adoptie dochter te halen) en wat deden de nerderlanders daar??Samenklitten,...en ik net zo,je zoekt toch de mensen op die jou begrijpen,zeker als die anderen niet zo gastvrij zijn(in colombia waren ze overigens meeeer dan welkom,echt super!).

En ik heb in alkmaar gewoond,en wel in n buurt met veel marrokaans en turkse mensen...geweldig,lekker etensluchten,communiceren met handen en voeten,maar geen geweld hoor...t kan heus wel goed gaan,maar dat hoor je niet,alleen de kwesties waarin t minder goed lukt,en dan ligt t dus al snel ''aan de ander'''.....

En n.a.v. de reactie van musicboy....we horen vaak dat geadopteerden weinig last hebben van discriminatie,of vreemde reacties in eigen dorp,want men weet daar dat ze bij n 'blank'gezin horen,en zodra ze bv naar amsterdam vertrekken,op kamers, ze ineenz wel tegen die problemen aanlopen..opmerkingen als 'wat spreek je al goed nederlands'...

Ik probeer mn dochter daar zo goed mogelijk mee om te laten gaan...met humor werkt vaak..maar ze is nog klein dus ik weet niet hoe t later gaat.

En al zouden mensen denken dat je moslim bent,dat zou niet moeten geven....moslim zijn is ook prima,ook daar respect voor.

mijn probleem in nederland???Dat iedereen(ik net zo goed hoor) dus denkt dat ie n probleem heeft,terwijl het hier zoooooo goed hebben..
rugby
Gebruiker

Berichtdoor Renze op 22 dec 2005 15:24

ik denk dat het financiele ook een groot probleem is. Iedereen wil altijd maar meer, overal wordt voor geleend omdat een ander het ook heeft. Bedrijven gaan reorganiseren omdat de winst niet hoog genoeg is. Altijd dat maar meer en maar meer. Wie het onderste uit de kan wil krijgt de deksel op de neus. Ook bij onze gemeente wordt meer van de leden gevraagd maar wat een commentaar, voor sommigen is het een kratje bier minder per maand, waar praten we dan over. Er zal van ons in de toekomst echte offers worden gevraagd, nu geven de meesten van de overvloed, we laten er niets om. Maar als we de christelijke scholen zelf moeten betalen en de kerk dan gaat het erom waar je hart is.
Renze
Gebruiker

Geinstitutionaliseerde religie = oorlog

Berichtdoor liefhebber op 26 jan 2006 00:54

Geinstitutionaliseerde religie, en geld. Dat zijn de problemen.
Oorlogen ontstaan door geld en religie. Christen, moslims en vele religies hiervoor zijn om reden van verschil van geloof met elkaar op de vuist gegaan. Je moraal aan anderen opdringen. Egoistisch en onverstandig.
sex is geen zonde
geen sex is zonde
liefhebber
Gebruiker

Keer terug naar Politiek