• Advertisement

het veiligheidshek van Israël

Christen Unie, SGP of CDA? Bedrijf hier christelijke politiek!

Berichtdoor Soldier For Him op 08 mei 2004 19:13

Wat vinden jullie van het veiligheidshek van Israël ? Een goede zaak of een regelrechte poging om de palastijnse gebieden te bezetten?
one you can't make me feel this way
two you won't make me run away
you can't understand my chemistry
so laugh if that makes me ordinary
Soldier For Him
Gebruiker

Advertisement

Berichtdoor Soldier For Him op 08 mei 2004 19:18

Een paar links over de muur:
een powerpoint presentatie over het veiligheidshek dat word gebouwd in Israël
http://home.planet.nl/~wal01225/Israel/Fence.ppt
(kies "opslaan")

Uitzending van Netwerk over de muur:
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=95956

Filmpjes:
http://www.masada2000.org/ChildrenOfPalestine.html

http://www.conceptwizard.com/pipeline_of_hatred.html
Soldier For Him
Gebruiker

Berichtdoor Soldier For Him op 08 mei 2004 19:20

Artikel over het hek toen het werd onderzocht door het Gerechtshof in Den Haag:

Mag ik er trouwens ook op wijzen dat als het gerechtshof besluit dat dit illigaal is dat ze dan ook naar de volgende hekken/muren kijken:

* Allereerst het hek tussen de Verenigde Staten en Mexico. Dat hek is totaal overbodig aangezien de miljoenen illegale Mexicanen in de VS geen zelfmoord bomaanvallen plegen in Amerikaanse restaurants.
* Daarna gaan we in actie tegen het hek tussen Noord en Zuid Korea.
* Een hek in Europa! Hoe is dat mogelijk in het vredelievende Europa? Het hetwerk tussen het Griekse en Turkse gedeelte van Cyprus wordt elke nacht gesloten. Weg met dat hek!
* Al weer een hek in Europa, dit keer in Belfast, de hoofdstad Noord Ierland, om katholieken en protestanten van elkaar te scheiden.
* Hier een klein hek, in ons eigen Nederland, in het havengebied rondom Hoek van Holland. We zijn wel gastvrije mensen, maar toch willen we illegalen buiten de grens houden.
* Hier een heel wat indrukwekkender hek, zelfs tussen 2 belangrijke VN leden, India en Pakistan.
* Ja hoor, al weer een in Europa!
In het land van meneer Solana en zwarte Piet.
Spanje heeft al jaren een zwaar bewaakt prikkeldraad hek in Ceuta, het grensgebied met Marokko, om illegale arbeiders (zonder bommen) buiten Spanje te houden.
Soldier For Him
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 08 mei 2004 21:05

Soldier For Him schreef:Wat vinden jullie van het veiligheidshek van Israël ? Een goede zaak of een regelrechte poging om de palastijnse gebieden te bezetten?

Aan de ene kant een goede zaak omdat het de terroristen buitenhoudt, aan de andere kant, zo'n muur is natuurlijk een grote bariére voor het vredesproces. Iig, op deze manier bakent Israël gewoon de grens af die rechtmatig aan hun behoort.
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Soldier For Him op 09 mei 2004 20:26

Als er geen terroristen waren was dat hele hek er helemaal niet geweest!
Soldier For Him
Gebruiker

Berichtdoor Soldier For Him op 09 mei 2004 20:27

Trouwens in gaza staat er ook een hek en daar zijn 0 terroristen uitgekomen! Terwijl het in de Gaza ook nog armer is
Soldier For Him
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 09 mei 2004 22:40

Soldier For Him schreef:Trouwens in gaza staat er ook een hek en daar zijn 0 terroristen uitgekomen! Terwijl het in de Gaza ook nog armer is

Ja, das 't tweede gedeelte van mijn antwoord... Op deze manier markeert Israël gewoon haar grenzen...
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Hugo op 10 mei 2004 23:22

Ik vind dat jullie nogal vanzelfsprekend doen over de claims van Israël. Ik wil niet ontkennen dat de acties van radicale Palestijnen gruwelijk zijn, maar de onderdrukking van de Palestijnen door Israël is zodanig, dat dergelijke acties voorspelbaar waren. Arabieren zijn mensen met gepeperde emoties, de Israëli´s hadden daar in hun gedrag rekening mee moeten houden. In plaats daarvan hebben ze de Arabische bevolking stelselmatig vernederd, en vernedering is voor mensen met een Arabische achtergrond zo ongeveer wat verkrachting is voor een vrouw.

Daarbij loopt die muur allesbehalve braaf langs de gerenzen: enorme stukken Palestijns land worden gewoon "opgevreten" door Israël. De enige reden dat Israël bij ons niet te boek staat als schurkenstaat, is dat wij in Europa met een enorm schuldcomplex zitten. Onze schaamte over wat er gebeurd is met de Joden in de tweede wereldoorlog is de bodem geweest onder de stichting van Israël, en is nu de bodem onder de ongestrafte onderdrukking van de Palestijnen.

Stel je voor dat je van je land en uit je huis verdreven wordt omdat een volk dat tweeduizend jaar geleden daar gewoond heeft ineens zijn "rechten" komt claimen omdat een ander volk, waar je nauwelijks ooit van gehoord hebt, heeft geprobeerd dat volk uit te roeien. Daarnaast wordt je ook nog eens behandeld alsof je het IQ van een orang oetang hebt. Misschien wordt je dan een beetje boos? Ik weet niet? Misschien?

Naar mijn mening had Israël op deze manier nooit mogen bestaan, maar het is nu eenmaal zo gebeurd, en nu is er een situatie waarbij twee groepen mensen elkaar op een afgrijselijke manier behandelen. Ik begrijp de huidige Israëli´s heel goed, want die aanslagen zijn verschrikkelijk (en trouwens ook echt helemaal onverdedigbaar.) Maar kom me niet met zwartwit verhalen naar Amerikaanse snit, want die slaan in dit verhaal echt helemaal nergens op.
Adoro Te devote latens Deitas!
Hugo
Gebruiker

Berichtdoor Driepinter op 11 mei 2004 00:08

Ik ben het niet helemaal met je eens hugo. Wij kijken met westerse ogen naar andere culturen. Liegen is heel gewoon bij moslims, dat mag gewoon, dus afspraken KUN je niet met hen maken. Eigenlijk is alles toegestaan voor het "goede doel".
Onderhandelen is bij hen een teken van zwakte. Als je een eis inwilligt komen ze dus meteen met andere veel verdergaande eisen omdat ze denken dat ze een zwakke plek hebben gevonden.
Ze hebben geen eigen mening, maar ze volgen blindelings hun leider, iets anders is gewoon ondenkbaar en wordt niet getolereerd. Wij denken verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zij denken verbeter de wereld, dood aan de ander!

Het is heel anders dan bij ons. Als je dat niet weet kijk je er heel scheef tegenaan. Israël is meer zoals wij, dus dezelfde verhalen uit de verschillende kampen moet je heel anders interpreteren.
Driepinter
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 11 mei 2004 17:26

Hugo schreef:Ik vind dat jullie nogal vanzelfsprekend doen over de claims van Israël. Ik wil niet ontkennen dat de acties van radicale Palestijnen gruwelijk zijn, maar de onderdrukking van de Palestijnen door Israël is zodanig, dat dergelijke acties voorspelbaar waren.

Arabieren zijn mensen met gepeperde emoties, de Israëli´s hadden daar in hun gedrag rekening mee moeten houden. In plaats daarvan hebben ze de Arabische bevolking stelselmatig vernederd, en vernedering is voor mensen met een Arabische achtergrond zo ongeveer wat verkrachting is voor een vrouw.

Daarbij loopt die muur allesbehalve braaf langs de gerenzen: enorme stukken Palestijns land worden gewoon "opgevreten" door Israël. De enige reden dat Israël bij ons niet te boek staat als schurkenstaat, is dat wij in Europa met een enorm schuldcomplex zitten. Onze schaamte over wat er gebeurd is met de Joden in de tweede wereldoorlog is de bodem geweest onder de stichting van Israël, en is nu de bodem onder de ongestrafte onderdrukking van de Palestijnen.

Stel je voor dat je van je land en uit je huis verdreven wordt omdat een volk dat tweeduizend jaar geleden daar gewoond heeft ineens zijn "rechten" komt claimen omdat een ander volk, waar je nauwelijks ooit van gehoord hebt, heeft geprobeerd dat volk uit te roeien. Daarnaast wordt je ook nog eens behandeld alsof je het IQ van een orang oetang hebt. Misschien wordt je dan een beetje boos? Ik weet niet? Misschien?

Naar mijn mening had Israël op deze manier nooit mogen bestaan, maar het is nu eenmaal zo gebeurd, en nu is er een situatie waarbij twee groepen mensen elkaar op een afgrijselijke manier behandelen. Ik begrijp de huidige Israëli´s heel goed, want die aanslagen zijn verschrikkelijk (en trouwens ook echt helemaal onverdedigbaar.) Maar kom me niet met zwartwit verhalen naar Amerikaanse snit, want die slaan in dit verhaal echt helemaal nergens op.

Oprichting van de staat Israël

Omdat in 1948 het Britse mandaat over Palestina afloopt, roepen de pas opgerichte Verenigde Naties een speciale commissie in het leven die zich moet buigen over de toekomst van het gebied. De United Nations Special Commission on Palestine (UNSCOP) komt met een verdelingsplan met een joodse en een Arabische staat.

De verdeling van het land is in overeenstemming met de verdeling van de bevolkingsgroepen. De voor zowel joden als moslims heilige stad Jeruzalem komt volgens het plan onder internationaal toezicht. De VN neemt het voorstel over als resolutie 181.

De Arabieren weigeren het plan echter te accepteren. Zij stellen dat hun aanspraken op heel Palestina onaantastbaar zijn en dat genoegdoening voor het leed dat de joden was aangedaan in de oorlog maar in Europa moet worden gegeven.

Op 14 mei 1948, een dag voordat het Britse mandaat over Palestina afloopt, roept David Ben Gurion de staat Israël uit in het gebied dat door de VN aan de joden is toebedacht. De VS en de Sovjet-Unie erkennen Israël onmiddellijk. De Arabieren juist niet. Ze vallen direct aan. Aan de oorlog die erop volgt, houdt Israël veel meer land over dan volgens het VN-plan de bedoeling is.

Door de gewelddadigheden komt er een grote stroom van 750.000 tot 800.000 Palestijnse vluchtelingen op gang. Zij vestigen zich in vluchtelingenkampen in de Gazastrook, op de Westelijke Jordaanoever, en in Jordanië, Libanon en Syrië. Nog tijdens de oorlog neemt de VN resolutie 194 aan die het recht van deze vluchtelingen op terugkeer naar hun huizen erkent.

De Israëlische onafhankelijkheidsoorlog brengt tevens een vluchtelingenstroom van 865.000 joden uit de Arabische wereld op gang. Zij vestigen zich in Israël. Een jaar later komt het door bemiddeling van de VN tot een wapenstilstand, al erkennen de Arabische staten Israël geenszins. De bestandslijnen vormen de grens van de nieuwe staat Israël.

Suez-crisis
De Egyptische president Nasser lijft in 1956 het Brits-Franse Suez-kanaal in, dat een belangrijk knooppunt is voor de internationale scheepvaart. Groot-Brittannië en Frankrijk beloven troepen in te zetten op voorwaarde dat Israël de Egyptenaren terugdringt tot achter het kanaal.

Het komt tot een aanval, maar onder druk van de Amerikanen wordt al snel een staakt-het-vuren in acht genomen. Het Israëlische leger heeft dan al de Sinaï-woestijn veroverd. De strijdkrachten trekken zich weer terug op voorwaarde dat Egypte niet aanvalt en dat de Verenigde Naties het gebied bewaken.

bron: NOS
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor garfield op 26 maart 2005 20:14

Ik ben voorstander van het Veiligheidshek. het veiligheidshek en niet apartheidsmuur zoals de belgische media zeggen, is een grote garantie voor de veiligheid van burgers van Israël.
Het spijtige aan de zaak is dat stukken van "het Heilige Land" aan de andere kant van het hek komen te liggen.
Het hek garandeert zelf de veiligheid van de arabieren in het gebied, want het hek houdt de terreur tegen en daardoor is de klopjacht van het IDF in de gebieden niet meer nodig.
"Let every nation know, whether it wishes us well or ill, that we shall pay any price, bear any burden, meet any hardship, support any friend, oppose any foe, to assure the survival and success of liberty."
garfield
Gebruiker

Is nodig.

Berichtdoor Marc Knoop op 19 feb 2006 14:49

Nu de terroristen de verkiezingen hebben gewonnen komen er geen Palestijnen Ísraël meer in het het hek blijft dicht. Puur uit bescherming vd burgers. Israël en de VS draaien ook de geldkraan en wellich Israël ook het stroom dicht. Iran en Syrië zullen dan voor financiële hulp zorgen. Want Hamas wil geen concessies doen.
Marc Knoop
Gebruiker

Re: Is nodig.

Berichtdoor Crashit op 20 feb 2006 16:28

Marc Knoop schreef:Nu de terroristen de verkiezingen hebben gewonnen komen er geen Palestijnen Ísraël meer in het het hek blijft dicht. Puur uit bescherming vd burgers. Israël en de VS draaien ook de geldkraan en wellich Israël ook het stroom dicht. Iran en Syrië zullen dan voor financiële hulp zorgen. Want Hamas wil geen concessies doen.

Dat hebben Iran en Syrië anders nooit gedaan... Dus waarom nu wel?
Crashit
Gebruiker

Berichtdoor Marc Knoop op 20 feb 2006 16:51

Crashit schreef:
Marc Knoop schreef:Nu de terroristen de verkiezingen hebben gewonnen komen er geen Palestijnen Ísraël meer in het het hek blijft dicht. Puur uit bescherming vd burgers. Israël en de VS draaien ook de geldkraan en wellich Israël ook het stroom dicht. Iran en Syrië zullen dan voor financiële hulp zorgen. Want Hamas wil geen concessies doen.

Hamas is altijd gefinancierd geweest door Iran en Syrïe. Dat was een doorn in het oog van het Westen.
Marc Knoop
Gebruiker

Berichtdoor Crashit op 21 feb 2006 00:48

Marc Knoop schreef:
Crashit schreef:

Hamas is altijd gefinancierd geweest door Iran en Syrïe. Dat was een doorn in het oog van het Westen.

Jah, Hamas. Ik heb het over de Palestijnse bevolking... :D
Crashit
Gebruiker

Volgende

Keer terug naar Politiek